Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego:
Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego w następujący sposób:
1) w formie listownej na adres: Starostwo Powiatowe we Włoszczowie, ul. Wiśniowa 10, 29-100 Włoszczowa, na kopercie należy dodać dopisek „Zgłoszenie od sygnalisty,
nie otwierać”,
2) na adres poczty elektronicznej: naruszenia@powiat-wloszczowa.pl,
3) na adres elektronicznej skrzynki podawczej: /k1b6te2k86/sygnalisci ,
4) osobiście podczas spotkania z Koordynatorem lub upoważnionym pracownikiem
w terminie 14 dni od przedstawienia takiego wniosku Koordynatorowi.
Zgłoszenia anonimowe nie będą przyjmowane.
W urzędzie funkcję Koordynatora wykonuje Kierownik Wydziału Organizacyjnego, Zdrowia
i Polityki Społecznej – tel. 504-754-308 .
Warunki objęcia sygnalisty ochroną:
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia zewnętrznego, pod warunkiem że:
- miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja o naruszenia prawa jest prawdziwa,
- dokonane zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa. Przez „informację
o naruszeniu prawa” należy rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa.
Tryb postępowania ze zgłoszeniami zewnętrznymi:
Przyjmowane są wyłącznie zgłoszenia podpisane. Nie jest nadawany bieg zgłoszeniom anonimowym.
Zgłoszenie podlega wstępnej weryfikacji. Jeżeli wstępna weryfikacja zgłoszenia wykaże, że zgłoszenie podlega rozpatrzeniu przez Starostwo Powiatowe we Włoszczowie, Koordynator przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania i podejmuje dalsze działania następcze.
Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że dla rozpatrzenia zgłoszenia właściwy jest inny organ publiczny, Koordynator:
1) przekazuje zgłoszenie do właściwego organu niezwłoczne, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż w terminie 30 dni,
2) informuje o tym sygnalistę, w terminie określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego (Kpa), wskazując przynajmniej organ publiczny, do którego przekazano zgłoszenie, i datę przekazania, chyba że nie jest znany adres do kontaktu.
Jeżeli wstępna weryfikacja zgłoszenia wykaże, że zgłoszenie nie podlega rozpatrzeniu, Koordynator przekazuje zgłaszającemu informację w tym zakresie, w terminie określonym
w Kpa.
Termin przekazania informacji zwrotnej:
Informację zwrotną sygnalista otrzyma w ciągu trzech miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach termin na przekazanie informacji zwrotnej może się wydłużyć do sześciu miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. Sygnalista zostanie poinformowany o wynikach postępowania wyjaśniającego oraz podjętych dalszych działaniach następczych, w tym także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.
Informacja zwrotna zostanie przekazana na podany przez sygnalistę adres do kontaktu.
Zasady poufności:
W celu zachowania poufności tożsamości sygnalisty, przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowanie działań następczych powierzono wyznaczonemu koordynatorowi działającemu na podstawie upoważnienia Starosty. Koordynator został zobowiązany do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych lub podejmowania działań następczych.
Zasady przetwarzania danych osobowych:
Dane osobowe, które pozwalają na ustalenie tożsamości sygnalisty, nie będą ujawnione nieupoważnionym osobom.
Dane osobowe sygnalisty będą przetwarzane tylko w zakresie koniecznym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działania następczego.
W przypadku, gdy sygnalista zdecyduje się na ujawnienie swojej tożsamości:
- w klauzuli informacyjnej skierowanej do osoby, której dane dotyczą (np. osoby, której dotyczy zgłoszenie), organ wskaże źródło pochodzenia danych osobowych, a więc że pochodzą one od sygnalisty;
- w przypadku realizacji przez osobę, której dane dotyczą, prawa dostępu, o którym mowa w art. 15 RODO – administrator poda źródło pochodzenia danych.
Charakter działań następczych:
Procedura działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym została określona Zarządzeniem Nr 128/24 Starosty Włoszczowskiego z dnia 27 grudnia 2024 r. Przewiduje ona przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, którego celem jest ustalenie stanu faktycznego i ocena prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu. Wyniki przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego przedstawiane są w protokole. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa lub wystąpienia ryzyka jego naruszenia, Starosta podejmuje decyzję o dalszych działaniach następczych.
Środki ochrony prawnej:
Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań. Przez działania odwetowe rozumie się bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym, i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza, lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście. Katalog działań odwetowych został określony w art. 12 i 13 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
Sygnalista, który chciałby zgłosić naruszenie prawa może skorzystać z poufnej porady. W tym celu należy kontaktować się z Koordynatorem – tel. 504-754-308.
Warunki ochrony sygnalisty przed odpowiedzialnością:
Sygnalista nie ponosi odpowiedzialności (np. odszkodowawczej), jeżeli w wyniku zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego, którego dokonał, doszło do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić,
że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
Możliwość korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych:
Jeżeli naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego i nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, sygnalista może skorzystać z procedury zgłoszenia wewnętrznego. Jednakże ostateczna decyzja o wybranej procedurze zgłoszenia naruszenia prawa należy do sygnalisty.
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
strona www: bip.brpo.gov.pl