Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j. t. - Dz. U. z 2024 r. poz. 107),
Statut Powiatu Włoszczowskiego stanowiący załącznik do Uchwały Nr II/12/02 Rady Powiatu Włoszczowskiego z dnia 13 grudnia 2002 roku w sprawie ustanowienia Statutu Powiatu Włoszczowskiego (j. t. - Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego z 2019 r. poz. 4088).
Kompetencje starosty i tryb działania:
Starosta jest przewodniczącym zarządu powiatu.
Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
Starosta opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej starosta działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym.
Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba, że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.
Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,
zatwierdza programy ich działania,
uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
zleca w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie kontroli.
Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu powiatu należy w szczególności:
przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,
określenie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,
przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.
Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu w okresie od poprzedniej sesji.